باریستا

خرید قهوه برای موکاپات

راهنمای خرید قهوه برای موکاپات
پیشنهاد ما به شما
قهوه اتیوپی سینگل اورجین عربیکا۰ ریال۱,۹۸۰,۰۰۰ ریالتهیه و دانلود کتاب

در این مقاله از وب سایت بوک سی اف، به خرید قهوه برای موکاپات خواهیم پرداخت.

موکاپات ها عمر زیادی دارند، و از آنجایی که این قهوه سازهای اجاق گاز بدنه ای از جنس فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم دارند، می توانند در برابر حرارت بالا مقاومت کنند و از آسیب آب یا زنگ زدگی جلوگیری کنند. بنابراین، اگر به دنبال خرید قهوه برای موکاپات و تهیه ابزاری مقرون به صرفه و بادوام برای تهیه اسپرسو هستید، موکاپات یکی از آنها است. محفظه آب قسمت زیرین نزدیک‌ترین نقطه به منبع گرما است تا آب گرم شود، بخار شود و وارد سبد قهوه شود. این فرآیند مقدار قابل توجهی فشار ایجاد می کند و به همین دلیل است که بسیاری قهوه غلیظ حاصل را با اسپرسو مقایسه می کنند. موکاپات همچنین دارای یک سوپاپ اطمینان برای تخلیه فشار اضافی است.

 همانطور که از نامش پیداست، سبد قهوه دارای یک بستر قهوه آسیاب شده است. در بالای آن یک صفحه فیلتر وجود دارد که به قهوه دم شده اجازه می دهد تا از طریق یک قیف و به داخل محفظه بالایی جریان پیدا کند و در عین حال تفاله ها را بیرون نگه می دارد. فشار ایجاد شده پراکنده می شود و قهوه دم کرده شما را جمع می کند و تا زمانی که برای لذت بردن از یک فنجان قهوه آماده شوید آن را گرم نگه می دارد.

موکاپات شبیه اسپرسو سازی است که از فشار استفاده می کند، اما کاملاً یکسان نیست. یک اسپرسوساز روی اجاق گاز حدود ۱۰ “بار” فشار مصرف می کند، در حالی که دم کردن قهوه با موکاپات فقط از ۲ “بار” فشار استفاده می کند.

 

انتخاب بهترین قهوه برای موکاپات:

چه در حال تهیه قهوه موکا ، چه قهوه دمی یا اسپرسو باشید، نتیجه نهایی فقط به اندازه قهوه ای است که استفاده می کنید. دانه ها خوب به احتمال زیاد بهترین فنجان قهوه را به شما می داده و هر روش دم کردن با نوع متفاوتی از دانه قهوه بهترین کارکرد را دارد.

بسیاری از شکایات در مورد تلخی و سایر ایراداتی که در دم کردن موکاپات وجود دارد، اغلب ناشی از انتخاب قهوه نامناسب یا دم کردن اشتباه است – انتخاب آسیاب نادرست یا استفاده از حرارت خیلی شدید. بنابراین وقتی تصمیم به خرید قهوه برای موکاپات خود دارید، به خاطر داشته باشید که این قهوه دارای ویژگی های مشترک و متفاوت با اسپرسو است. بهترین روست‌ها برای اسپرسو معمولاً تیره متوسط است که بهترین گزینه برای موکاپات نیز می‌باشد. من همچنین ترکیبات و دانه های تک خاستگاه را با اسیدیته کمتر ترجیح می دهم زیرا طعم شدید ایجاد شده با دم کردن موکا پات می تواند طعم ترش را به دم کرده های با اسیدیته بالا بدهد. و عطر و طعم اغلب نامناسب است، بنابراین بهترین انتخاب برای قهوه موکا نیستند.

 

روست قهوه موکاپات:

روست تیره یا متوسط تیره رایج ترین انتخاب برای متخصصان قهوه اسپرسو است. دوستداران موکاپات نیز تمایل به انتخاب دانه های روست شده تیره تر دارند. آنها طعم غنی تر و عمیقی را ارائه می دهند که به خوبی در برابر فرآیند دم کردن تحت فشار مقاومت می کنند و با این روش دم کردن به خوبی هماهنگ می‌شود و قهوه‌ای با اسیدیته کم و حس خامه‌ای ایجاد می‌کند. رست های روشن معمولا اسیدی تر هستند.

آسیاب کردن قهوه برای موکاپات:

بهترین آسیاب برای قهوه موکا medium تا medium-fine است، ریزتر از آنچه که معمولاً برای قهوه های دمی استفاده می کنید، البته نه به ریزی آن چیزی که برای اسپرسو نیاز دارید. در مورد آسیاب کردن موکا پات‌ها کمی به صرفه تر هستند، بنابراین اگر آن را کمی درشت یا کمی ریز می‌کنید، باز هم باید یک فنجان قهوه خوب از آن بگیرید. این دانه‌ها کمی ریزتر از دانه‌هایی هستند که در دستگاه دمی خود می‌ریزید، اما مانند آن‌هایی که در یک دستگاه اسپرسوساز واقعی استفاده می‌شوند، پودری نیستند. دانه ها باید سطح کافی برای استخراج طعم مطلوب را فراهم کنند، اما آنقدر ریز آسیاب نشوند که آب نتواند از میان آنها عبور کند.

اگر می‌خواهید بهترین فنجان موکا را داشته باشید، راه حل آن آسیاب کردن دانه هاست. این به شما امکان کنترل کامل بر میزان درشت بودن آنها را می دهد.

با تمام آنچه گفته شد، می‌خواهیم توجه داشته باشیم که برخی افراد آسیاب درشت‌تر را ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند از آسیاب اسپرسو استفاده کنند بهتر است دانه های کامل قهوه و آسیاب خریداری کنید تا بتوانید اندازه آسیاب را آزمایش کنید.

خاستگاه قهوه مناسب موکاپات:

مطمئناً برای تهیه قهوه موکا می توانید از قهوه با هر خاستگاهی استفاده کنید. لازم به یادآوری است که موکاپات در ایتالیا منشا گرفته است، بنابراین مارک های ایتالیایی قهوه معمولاً انتخاب خوبی هستند زیرا در طول سال ها تجربه زیادی در دم کردن به سبک موکا داشته اند.

تهیه قهوه موکا عالی به چند چیز بستگی دارد، اما یکی از مهم ترین آنها شروع با دانه ی قهوه مناسب است. حتی اگر تکنیک دم کردن را درست انجام دهید، قهوه با کیفیت پایین هرگز به اندازه قهوه با کیفیت بالا که برای پات های موکا در نظر گرفته شده است خوشمزه نخواهد بود.

نگهداری موکاپات:

تنها کاری که باید انجام دهید این است که اجزای آنرا جدا کرده و تفاله ها را دور بریزید، هر قسمت را شسته و با حوله خشک کنید.

نکات دم آوری قهوه با موکاپات:

  1. محفظه پایینی را با آب پر کنید.
  2. اگر دانه های از قبل آسیاب شده نخریدید، اکنون زمان آسیاب کردن قهوه است.
  3. قهوه آسیاب شده تیره را در سبد بریزید.
  4. دستگاه را سوار کنید.
  5. موکاپات را روی اجاق گاز بگذارید و حرارت را زیاد کنید.
  6. سطح قهوه را بررسی کنید و دم کرده تمام شده خود را هم بزنید.
  7. برای  درست کردن یک لاته کلاسیک ، مقداری شیر بخارپز کنید.

در اینجا برخی از مشکلات رایجی که ممکن است در حین تکمیل روال دم کردن خود با آنها روبرو شوید، به اضافه چند نکته برای اجتناب از آنها را  توضیح داده ایم.

تلخی قهوه تهیه شده با موکاپات

تلخی یک شکایت رایج در بسیاری از روش های دم کردن است و معمولاً دلیل آن عصاره گیری بیش از حد است. عصاره گیری بیش از حد به این معنی است که پودر قهوه در معرض آب داغ بیش از حد قرار گرفته یا برای مدت طولانی دم شده و باعث می‌شود طعم قهوه از بین برود.

برای رفع تلخی، یکی از راه حل های زیر را امتحان کنید:

  1. آب را از قبل گرم کنید. با انجام این کار، مدت زمانی که موکاپات شما روی اجاق گاز است کاهش می یابد
  2. زمان دم کردن را کاهش دهید. زمان نگهداری قابلمه موکا روی اجاق گاز را کاهش دهید.
  3. درشت تر  آسیاب  کنید همانطور که قبلا ذکر کردیم، اندازه آسیاب دانه در فرآیند استخراج نقش دارد. اگر بیشتر دم‌نوش‌هایتان تلخ هستند، سعی کنید گزینه‌های آسیاب درشت‌تر را برای کاهش سطح و کاهش سرعت عصاره گیری آزمایش کنید.
  4. حرارت را کم کنید. یک خطای رایج هنگام دم کردن قهوه اسپرسو روی اجاق گاز این است که مشعل شما را بیش از حد بالا می‌برد و در نتیجه دم‌نوشی تلخ و سوخته می‌شود. دمای خنک تر را امتحان کنید.

قهوه ضعیف:

اصلاح این مشکل مستلزم انجام خلاف آنچه در بالا ذکر کردیم است. به عنوان مثال، می توانید زمان دم کردن را افزایش دهید یا از تفاله های ریزتر استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که قهوه به طور مساوی در سبد پخش می شود.

مشکل نشتی شیرهای موکاپات:

یکی از نگران کننده ترین مسائل تجربه دم کردن با موکاپات، شیرنشتی تخلیه فشار است. اگر بخار شروع به خروج از شیر کند، دستگاه فشار زیادی ایجاد کرده است. این افزایش فشار به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد، از یک سبد قهوه که بیش از حد پر شده است تا تفاله‌های خرد شده و گرمای بیش از حد. اگر متوجه نشتی دریچه شدید، موکاپات را از روی منبع حرارت بردارید و محل آن را تنظیم کنید.

 

آیا قهوه موکاپات به اندازه  قهوه دستگاه اسپرسو ساز قوی است؟

از آنجایی که یک موکاپات دستورالعمل های انجمن قهوه تخصصی (SCA) را رعایت نمی کند، و دم کرده حاصل واقعاً اسپرسو نیست. با این حال، می تواند یک جایگزین بسیار خوب اسپرسو در نوشیدنی هایی مانند لاته و کورتادو باشد.

چرا قهوه جوش من طعم سوختگی دارد؟

به احتمال زیاد دلیل طعم سوختگی دم کرده، منبع حرارتی است که خیلی زیاد شده است. دفعه بعد که از موکاپات استفاده می کنید، شعله اجاق گاز را روی درجه پایین تری قرار دهید یا آب را قبل از ریختن آن در محفظه پایینی گرم کنید (این کار زمان دم کردن را کاهش می دهد).

فراموش نکنید که پس از آماده شدن قهوه، موکاپات را از روی شعله بردارید و فوراً قهوه را در ظرف دیگری بریزید. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض منبع گرما همیشه باعث سوختگی  قهوه می شود.

اگر از عاشقان صنعت آشپزی و خلق طعم های شگفت انگیز هستید میتوانید با مراجعه به صفحه کتاب آشپزی، به دنیایی از دستور پخت ها و رسپی های محرمانه بین المللی دست یابید و دانش آشپزی خود را تا عالیترین سطوح جهانی ارتقا دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *