قهوه ها

دوپیو (دبل اسپرسو)

دبل اسپرسو چیست | دوپیو چیست؟

پیشنهاد ما به شما
کتاب اصول شیرینی پزی و پخت کیک (۲۰۱۱)۲,۴۹۰,۰۰۰ ریال۶۹۸,۰۰۰ ریالتهیه و دانلود کتاب

دوپیو (Doppio) کلمه ای ایتالیایی است که به معنای دوبل می باشد و در دنیای قهوه به اسپرسویی گفته می شود که از دو شات تهیه شده باشد، یا در واقع از یک پرتافیلتر (Portafilter)  دابل برای عصاره گیری استفاده شود. حجم این نوشیدنی ۶۰ میلی لیتر بوده و به صورت استاندارد دابل (Double) نامیده می شود که از لحاظ حجمی دو برابر اسپرسو سینگل یا سولو می باشد، که حجمی معادل ۳۰ میلی لیتر دارد.

 

دوپیو

 

دوپیو یا اسپرسو دوتایی یک نوشیدنی اسپرسو است که اغلب در کافی‌شاپها یافت می‌شود. اسپرسو از دانه‌های اسپرسو برشته شده تیره تهیه می‌شود که ریز آسیاب شده و محکم فشرده می‌شوند. به دلیل طعم قوی آن، بسیاری از مردم طعم و یا شیر را به اسپرسو اضافه می‌کنند، اما دوپیو بدون هیچ کدام سرو می‌شود.

در مقابل، یک شات اسپرسو، انفرادی (تک) نامیده می‌شود و به این دلیل تهیه شده است که حداکثر مقدار قهوه آسیاب شده ای است که عملا می‌تواند توسط دستگاه های اسپرسوساز اهرمی استخراج شود. در اکثر کافه های خارج از ایتالیا، دوپیو شات استاندارد است.

از آنجایی که به یک سبد پورتافیلتر کوچکتر نیاز دارند، نماهای انفرادی اغلب با ساختن یک دوپیو در یک پورتافیلتر دو دهانه و تنها ارائه یکی از جریان ها تولید می‌شوند. جریان دیگر ممکن است دور ریخته شود یا در نوشیدنی دیگری استفاده شود.

 

قهوه دوپیو

 

شات های اسپرسو که به درستی تهیه شده و به سرعت سرو می‌شوند، طعم قهوه ای قوی با طعم کمی شیرین دارند. شات هایی که خیلی طولانی کشیده می‌شوند و به موقع سرو نمی شوند طعم بسیار تلخی دارند. یاد بگیرید که چگونه شات های عالی برای اسپرسوی دوبل عالی بکشید.

 

Doppio ( DOH-pee-OH ) : دوپیو به معنای دوبل ایتالیایی است و به این معنی است که شما می‌خواهید دو شات اسپرسو داشته باشید. اندازه استاندارد اسپرسو در بسیاری از کافی‌شاپها است.

عناصر:

دانه های قهوه اسپرسوی تیره تازه برشته شده

مواد و روش ها:

دانه قهوه تازه را آسیاب کنید تا پودر شود.
پودر دانه اسپرسو را در پورتافیلتر یا گروه (دسته) دستگاه اسپرسوساز بریزید، آن را به سختی دستکاری کنید (نه خیلی سفت).
فیلتر گروهی / فیلتر قهوه باید دو لایه باشد.
دستگاه اسپرسوساز را روشن کنید.
۱۸-۲۵ ثانیه صبر کنید و تا دوپیوی شما آماده شود.

اما اگر از موکاپات استفاده می کنید:

برای مثال اگر موکاپات شما سه نفره است، وقتی قهوه تان حاضر شد به اندازه دو شات در فنجان بریزید تا بتوانید یک اسپرسو دوبل نوش جان کنید.

اگر از عاشقان صنعت آشپزی و خلق طعم های شگفت انگیز هستید میتوانید با مراجعه به صفحه کتاب آشپزی، به دنیایی از دستور پخت ها و رسپی های محرمانه بین المللی دست یابید و دانش آشپزی خود را تا عالیترین سطوح جهانی ارتقا دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *